أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له . در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .
احادیث پیامبر
  نگارش شده در تاریخ:سه شنبه 27 آذر 1391برچسب:احادیث","پیامبر",", 9:53  

 

احادیث
رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم می فرمایند:
اَنـَا اَدیبُ اللّه  وَ عَلىٌّ اَدیبى، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَى ءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّه  عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الْخُلُقِ، وَ اِنَّهُ لیُفْسِدُ العَمَلَ كَما یُفْسِدُ الخَلُّ الْعَسَلَ
من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است. پروردگارم مرا به سخاوت و نیكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگیرى بازَم داشت. در نزد خداوند عزّوجلّ چیزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نیست. بد اخلاقى، عمل را ضایع مى كند، آن سان كه سركه عسل را.
مكارم الاخلاق، ص 17

 

 

 

 

رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم می فرمایند:
اِنَّ اَحْسَنَ الْحَدیثِ كِتابُ اللّه  وَ خَیْرَ الْهُدى هُدى مُحَمَّدٍ صلى الله علیه وآله وَ شَرَّ الاُْمورِ مُحْدَثاتُها
بهترین سخن، كتاب خدا و بهترین روش، روش پیامبر صلى لله علیه وآله و بدترین امور بدعت هاست (پدیده هاى مخالف دین.)
بحارالأنوار، ج 77، ص 122، ح 23
 
 
 
 
رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم می فرمایند:
ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَلیَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دینِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ
آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر كس خوش اخلاق تر، نرم خوتر، به خویشانش نیكوكارتر، نسبت به برادران دینى اش دوست دارتر، بر حق شكیباتر، خشم را فروخورنده تر و با گذشت تر و در خرسندى و خشم با انصاف  تر باشد.
 
كافى، ج 2، ص 240، ح 35

 


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
  نگارش شده در تاریخ:دو شنبه 26 آذر 1391برچسب:, 15:55  


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
علت ازدواج پیامبر(ص) با دختران ابوبکر و عمر ... چیست؟ و آیا دو دخترش را به عثمان داد؟
  نگارش شده در تاریخ:شنبه 25 آذر 1391برچسب:ازدواج پیامبر","نویسندة مسیحی","گیورگیو","ابوسفیان","پسر ابولهب",", 16:10  


اوّلاً: پیامبر و امامان(ع) همانند دیگر مردم می‌باشند ودر رابطه با مردم و داد و ستد با آن‌ها به علم عادی رفتار می‌كردند و از علم غیب بهره نمی‌گرفتند. كارهای عادی و روزمره آنها مانند دیگر مردم بود، خوردن و خوابیدن، ازدواج و ... و آن‌ها تافته جدا بافته از مردم نبودند. بتعبیر دیگر علم غیب پیامبر(ص) و ائمه(ع) ملاک عمل به وظایف نبوده است.

ثانیاً : ازدواج‌های پیامبر اسلام(ص) به طور كلی در راستای گسترش اهداف عالی اسلامی صورت می‌گرفت كه از جمله ازدواج با دختر ابوبكر و دختر عمر و دختر ابوسفیان بود، و در رأس این اهداف، هدف سیاسی - تبلیغی بود، در راستای این اهداف پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبكر از قبیله بزرگِ تیم، با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ عدی، با ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیلة نامدار بنی امیه، ام سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی اسد، میمونه از بنی هلال و صفیه از بنی اسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم ترین پیوند میثاق اجتماعی است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به جا می گذارد.

در آن محیطی كه جنگ و خونریزی و غارتگری رواج داشت، بلكه به تعبیر ابن خلدون جنگ و خونریزی و غارتگری جزو خصلت ثانوی آنان شده بود،[1] بهترین عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت، پیوند زناشویی بود. به همین جهت پیامبر(ص) با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی كه بیش از دیگران با پیامبر(ص) دشمن بودند، مانند بنی امیه و بنی اسرائیل،‌ ازدواج نمود. امّا با قبایل انصار كه از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند، ازدواج نكرد.

"گیورگیو" نویسندة مسیحی می نویسد: محمد(ص) ام حبیبه را به ازدواج خود در آورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بكاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام در خانواده های مكه شد.[2]


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
اگر بعد از پیامبر (ص) در حق حضرت علی (ع) ظلم شده، چرا خود ایشان کاری نکردند؟
  نگارش شده در تاریخ:شنبه 24 آذر 1391برچسب:بیعت","حضرت علی ","ظلم ","خلافت ","معاویه","حضرت زهرا","اهل سنت","انصار ",", 13:34  

متأسفانه حوادث مربوط به پس از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س) بگونه ای مطرح شده است که گویا در این مدت امام علی(ع) هیچگونه اقدامی برای دفاع از حق مسلّم خود و همسرش انجام نداده است؛ حال آنکه اینگونه نبوده و آن حضرت تمام تلاش خود را برای بدست آوردن حق خود انجام داده اند،منتهی تا آنجایی یپیش رفتند که خطری متوجه اصل دین مبین اسلام نشود،و زمانی که احساس کردند ادامه دادن به طلب حقی که پیامبراکرم(ص) بارها در طول حیات خود به آن تصریح کرده بود و خود همان کسانی که اکنون آن را غصب کرده بودن شاهد آن بودند،ممکن است باعث ریشه کن شدن اسلام ناب شود،اینجا بود که سکوت کردند. خود آن حضرت در اینباره در آغاز خطبه 3 نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه؛ می فرماید:

«آگاه باشید. به خدا سوگند که « فلان » خلافت را چون جامه‏ اى بر تن کرد و نیک مى‏دانست که پایگاه من نسبت به آن چونان محور است به آسیاب. سیلها از من فرو مى‏ریزد و پرنده را یاراى پرواز به قله رفیع من نیست. پس میان خود و خلافت پرده‏اى آویختم و از آن چشم پوشیدم و به دیگر سو گشتم و رخ برتافتم. در اندیشه شدم که با دست شکسته بتازم یا بر آن فضاى ظلمانى شکیبایى ورزم، فضایى که بزرگسالان در آن سالخورده شوند و خردسالان به پیرى رسند و مؤمن، همچنان رنج کشد تا به لقاى پروردگارش نایل آید. دیدم، که شکیبایى در آن حالت خردمندانه‏ تر است و من طریق شکیبایى گزیدم، در حالى که، همانند کسى بودم که خاشاک به چشمش رفته ،و استخوان در گلویش مانده باشد. مى‏ دیدم، که میراث من به غارت مى ‏رود...».

امام علی(ع) در فرصتهای مختلف به اینکه خلافت و رهبری جامعه پس از پیامبر اسلام(ص) حق مسلم الهی ایشان بوده است، به غصب خلافت توسط عده ای اعتراض می کردند.


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
آیا پیامبر به شهادت رسید یا رحلت کرد؟
  نگارش شده در تاریخ:چهار شنبه 23 آذر 1391برچسب:شهادت پیامبر","رحلت "," مسموم","سم خیبر"," یهودیه"," عایشه",", 12:44  

در این پژوهش به اثبات یکی از مهمترین وقایع تاریخی اسلام یعنی شهادت رسول خدا (ص) پرداخته شده است. و در آن سعی شده است از قرآن و کتاب های معتبر فریقین استفاده شود.

ابتدا نظر عامه در مورد شهادت پیامبر (ص) و مسموم شدن ایشان به دست زن یهودیه در خیبر بیان شده است وسپس به نقد آن پرداخته ایم. و در ادامه نظر شیعه را در این باره بیان شده است. و در پایان قاتلان آن حضرت معرفی شده اند.
 
مقدمه
 
دین مقدس اسلام به اصول و فروع تقسیم می شود. فرق بین اصول و فروع این است که اصول دین مواردی هستند که هر کس به حسب امکان، باید با درک و بینش به آنها معتقد شود و نمی تواند بر اساس تردید و تقلید به آن دست یابد. این درک مربوط به قلب است و فروع دین التزام عملی به اصول دین است. یعنی: مکلف هم لازم است اعتقاد به وجوب نماز داشته باشد و هم به آن عمل نماید، به خلاف توحید که اعتقاد به آن کفایت می کند. در فروع دین اعتقاد تنها کافی نیست و انسان نمی تواند بگوید: من به نماز و روزه و خمس و زکات و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبرّی اعتقاد دارم ولی به آن عمل نمی کنم، چون اعتقاد تنها در فروع دین کافی نیست.
در مورد تمام فروع دین کتاب های مستقل و مفصلی نوشته شده است اما به موضوع تبرّی کمتر پرداخته شده است. تبرّی به معنای بیزاری جستن از دشمنان خداوند است که با توجه به شرایط، گاهی تنها وظیفه زبان و گاه وظیفه زبان و جوارح است. و بدیهی است که تبری جز با شناختن دشمنان خدا محقق نمی شود.
یکی از شیوه هایی که دشمنان، برای خاموش کردن نور خدا به کار می گرفتند، کشتن اولیا خدا بوده است که این روش بارها درباره اهل بیت (ع) به کار گرفته شده است. بنا بر این باید قاتلان ایشان را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم از آنان تبری کنیم.
روایات متضافره ای که درباره شهادت همه معصومین رسیده است، ثابت می کند همه ایشان به شهادت رسیده اند و هیچ یک با فوت طبیعی از دنیا نرفته اند و پیامبر گرامی اسلام نیز از این عموم خارج نیستند.
متأسفانه به دلایلی کمتر به موضوع شهادت پیامبر اکرم (ص) پرداخته می شود با این که یکی از وظایف ما شناخت قاتل یا قاتلان ایشان است تا از آنان تبرّی کنیم.
از مشکلاتی که در راستای این تحقیق وجود داشت این بود که کتاب مستقلی در این باره نوشته نشده و منابع بسیار پراکنده بود.
موضوعاتی که لازم دیدیم در این تحقیق مورد بررسی قرار دهیم عبارتند از:
1، آیا شهادت پیامبر اکرم (ص) از قرآن قابل اثبات است؟
2، نظر عامه در مورد شهادت پیامبر اکرم (ص) چیست؟
3، نظر شیعه درباره مسموم شدن پیامبر اکرم (ص) در خیبر چیست؟
4، نظر شیعه درباره شهادت پیامبر اکرم (ص) چیست؟
5، قاتل یا قاتلان پیامبر (ص) چه کسانی بوده اند؟
 
 
 
منبع: سایت راسخون
 

<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
پیامبرانی که پیش از تولد، نامگذاری شدند
  نگارش شده در تاریخ:چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:پیامبران قرآنی",", 13:16  
پنج تن از پیامبران قرآنی که پیش از تولد نامگذاری شده اند، عبارتند از:
 
 
1. حضرت یحیی(ع)[20]
                                           2. حضرت اسحاق(ع)[21]
         3. حضرت یعقوب(ع)[22]
4. حضرت عیسی(ع)                         
        5. حضرت محمد(ع)
 

 

 

[20] مریم/7

 [21] هود/71

[22] هود/71
 

برگرفته از کتاب:اطلاعات عمومی قرآنی


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10 صفحه بعد

کلیه حقوق این وبلاگ برای نویسنده محفوظ می باشد. باشد.